V nákupných centrách je najmä cez víkendy riadny nátresk. Napríklad denná návštevnosť Auparku sa pohybuje na úrovni 35-tisíc ľudí. Bohužiaľ pre obchodníkov iba malé promile z týchto návštevníkov sa zastaví v ich obchode a ešte menšie promile si niečo u nich skutočne kúpi.

Otázka teda znie, ako z tejto masy návštevníkov ktorí sa iba prechádzajú okolo obchodu, vyžmýkať viac potenciálnych zákazníkov pre daný obchod?

nakupne rozhodnutie

Možnosti na strane predajcov sú veľmi obmedzené, nakoľko podmienky prenájmu  zo strany nákupných center sú veľmi striktné:

  1. Vystaviť tovar do vítriny

Ako to znie jednoducho, tak je to náročné. Naaranžovať výklad tak, aby zaujal, je totiž hotová veda. Navyše, koľko oblečenia dokážu obchodníci naraz vystaviť, ak sa do výkladu zmestí len povedzme 6 figurín?

Obchod vystaví iba 3-10 kusov oblečenia, pritom v obchode sa  nachádzajú tisícky ďalších položiek, ktoré pre potenciálneho zákazníka môžu byť oveľa zaujímavejšie. Návštevník však prejde okolo výkladu, povie si „z týchto 6 vystavených kusov oblečenia sa mi nič nepáči“ a korzuje ďalej.

Exif_JPEG_PICTURE
Exif_JPEG_PICTURE
  1. Promo akcie

Niektoré obchody zvyknú z času na čas rozdávať akciové letáky pred obchodom, aby aspoň nejakým spôsobom pritiahli ľudí dovnútra.

Tieto akcie sú však veľmi drahé, nakoľko obchod musí platiť za každú hodinu promo akcie poplatok nákupnému centru. Nehovoriac ani o odmene pre samotných promoterov, náklady na promo materiály, atď..

Navyše, tieto akcie sú nárazové a majú efekt zvyčajne iba v daný deň – ako však pritiahnuť zákazníkov aj po zvyšné dni v mesiaci?

promoter

  1. Zľavy

Nič nie je jednoduchšie, ako olepiť výklad nápismy “zľavy až do 80%”. Zákazníci však už majú tieto triky prekuknuté – vedia, že takúto vysokú zľavu nájdu na možno 2-3 kusy oblečenia a na zvyšok (najzaujímavejších kusov) je zľava možno 5-10% alebo dokonca žiadna.

Navyše, ako sa môže obchod odlíšiť od ostatných iba zľavami, ak ich ponúkajú všetci obchodníci?

xin_40212052408438592943315

Riešenie je interaktívny výklad

Predstavte si , že idete okolo výkladu, ktorý sa vás snaží nielen zaujať, ale aj s vami komunikovať. Čoooo? Ako môže výklad so mnou komunikovať??

Jednoducho. Na skle výkladu je nalepená obyčajná projekčná fólia, na ktorú projektor vytvára obraz. Tým obrazom môže byť napríklad avatar, ktorý sa na vás nápadne podobá alebo má napríklad vizuál modelky od Victoria secret.

avatar vo vyklade

K projektoru je cez počítač pripojený senzor Kinekt od Microsoftu. Vďaka nemu dokáže systém “vnímať” všetko, čo sa deje pred výkladom.

Počítač je cez Internet pripojený do cloud systému, ktorý je vlastne mozgom celého systému – nazvali sme ho Emomime.

Znie to ako scifi? Tieto technológie sú bežne dostupné a celé technické vybavenie na strane klienta (obchodu) sa dá na Amazone vyskladať do 2000 EUR vrátane malého PC.

KinectSensor InFocus_IN34

Avatar dokáže nielen zaujať

Avatar na projekčnom plátne sa najprv snaží prechádzajúcich sa zákazníkov zaujať. Ako to urobí? Zamáva im alebo bude napríklad kopírovať ich pohyby.

Človek pritom ani nemusí pozerať priamo do výkladu – stačí, že sa iba prechádza okolo a svojim periférnym videním “zavadí” o výklad. Keďže objekt vo výklade sa pohybuje, mozog skôr zaujme  ako statický predmet a človek sa podvedome otočí.

Akonáhle avatar spozoruje, že sa na neho človek pozerá, začne sa snažiť s ním interagovať a ešte viac ho zaujať. Napríklad tak, že avatar na sebe ukáže nejaké zaujímavé oblečenie, ktoré je aktuálne dostupné na predajni.

Zaujímavé na Emomime je, že systém nenavrhne len tak náhodné oblečenie – pomocou senzoru Kinekt dokáže rozoznať, či je človek pred výkladom muž/žena, dospelý/dieťa , dokonca aj aký typ oblečenia má človek práve na sebe. Systém teda “oblečie” avatara do oblečenia, ktoré by sa danej osobe s určitou mierou pravdepodobnosti mohlo páčiť.

emomie avatar test

Tým sa však celá interakcia so zákazníkom nekončí – pomocou senzoru Kinekt dokáže systém rozpoznať aj mimiku a reč tela a na základe nej určiť, či sa človeku pred výkladom dané oblečenie páči alebo nie. Ak nie, tak okamžite avatara “prezlečie” do iného oblečenia.

Avatar ihneď ako zbadá záujem, snaží sa potenciálneho zákazníka pritiahnuť priamo do obchodu – jednoduchými gestami mu ukáže, aby vošiel dnu. Prípadne sa vedľa avatara zobrazí bublina s textom, že toto oblečenie je momentálne so zľavou.

Emomie ako najlepší promoter obchodu

Najlepšie na systéme je, že sa neustále učí a zlepšuje svoju konverziu. Avatar síce beží ako lokálna aplikácia na počítači, zbiera však dáta a posiela ich do back-end systému Emomime umiestnenom v cloude.

Systém funguje ako akýkoľvek promoter pred predajňou – postupne sa na svojich chybách učí, čo na ľudí funguje, a čo nie. Avšak s tým rozdielom, že Emomime sa učí 24 hodín denne a analyzuje dáta zo stoviek pobočiek.

Back-end Emomime teda dáta vyhodnocuje a pomocou A.I sa učí, aká forma interakcie alebo aký vizuál avatara zaberá na danú skupinu ľudí najlepšie. Systém napríklad zistí, že na mužov platí najlepšie napodobňovanie pohybov a na ženy zamávanie. Avatar preto bude častejšie opakovať tieto fungujúce vzorce správania, z ktorých má najvyššiu mieru interakcie.

Navyše, Emimome sa učí, aj aké oblečenie navrhnúť danej osobe na základe rôznych faktorov ako pohlavie, farebnosť a typ oblečenia, ktoré má daná osoba na sebe, počasia vonku, dennej doby atď.

dynamite-clothing

Tých faktorov môžu byť desiatky až stovky a úlohou Emimime je sa naučiť, čo na akú skupinu ľudí funguje najlepšie. Systém následne vloží nové vzorce správania aj do avatarov v obchodoch.

Koľko to obchodu zarobí

Konečný cieľ Emomime je dotiahnuť čo možno najviac zákazníkov do obchodu. Výhodou tohoto systému je, že dokáže presne zmerať dĺžku interakcie s každým používateľom,, a tiež presne určiť, koľko z týchto potenciálnych zákazníkov následne vojde do obchodu.

Z pohľadu biznisu je to skvelý predajný argument – zákazník (obchod) môže platiť iba za konverzie podobne ako pri PPC reklamách (napr. Google Adwords). Príklad: obchod zaplatí iba za každého zákazníka, ktorý minimálne 5 sekúnd interagoval so zákazníkom a následne vošiel do obchodu.

Navyše, zákazník si bude môcť cez web rozhranie Emomime sám prezerať štatistiky podobne ako v systéme Google Analytics.. Vďaka tomu môže obchod napríklad zistiť, o akú kombináciu oblečenia majú ľudia najväčší záujem, a tým kontrolovať módne trendy prakticky real-time.

google analytics

Väčšina obchodov pozná do detailu svoje predajné konverzie. Vedia si teda pomerne presne spočítať, aký dopad by malo zvýšenie ktorejkoľvek konverzie.

Modelový príklad: Zara Slovensko má svoje tržby na úrovni €11.8mil. Pri 3 pobočkách čo má na Slovensku, by na jednu pobočku pripadali tržby cca. €3.9mil.

Ak to prepočítame na 1 deň, tak denné tržby na 1 pobočke sa môžu pohybovať na úrovni okolo €10700. Pri priemernej hodnote 1 objednávky €45 vychádza, že jedna pobočka má v priemere 240 zákazníkov za deň.

Odhadujem, že predajná konverzia v tejto sieti sa pohybuje na úrovni 15%. Ak teda Zara obslúži každý deň 240 zákazníkom, potrebuje do obchodu pritiahnuť minimálne 1600 zákazníkov. To sú však iba necelé 4% z celkového počtu návštevníkov nákupného centra Aupark v Bratislave, ktoré má dennú návštevnosť cca. 35000.

obchod zara

Samozrejme, nie každý zákazník sa prejde okolo výkladu Zara – niektorí idú iba rovno do supermarketu alebo do banky, a nikde inde sa nezastavia. Ak by však z celkového počtu 35000 ľudí prešlo okolo výkladu Zara povedzme iba 30% návštevníkov nákupného centra, spolu je to 10500 potenciálnych zákazníkov.

Teraz si tieto dáta pekne zhrňme – 35000 ľudí navštívi denne Aupark, 10500 ľudí prejde okolo výkladu Zara, 1600 ľudí vojde do obchodu a 240 zákazníkov si tam niečo kúpi.

Ak by systém Emomime dokázal pritiahnuť z masy 10500 ľudí prechádzajúcich sa okolo výkladu Zara iba o 5% viac návštevníkov do obchodu, Zara by mohla zvýšiť počet nákupov z 240 na 252 denne. To sa nezdá veľa, ale pri 3 pobočkách by to bol ročný nárast tržieb o 640 tisíc EUR.

Celkom zaujímavé číslo, čo poviete? A teraz si predstavte, že sa Emomime nasadí na retail sieť, ktorá má stovky pobočiek po celom svete. Dokážete si predstaviť, koľko by Emomime tejto sieti dokázal zarobiť peňazí?

Od nápadu po realizáciu

Projekt Emomie vznikol na Startup Weekende 2015 v Košiciach. Stoja za ním šikovní ľudia z TUKE, ako napríklad Mária Virčíková, uznávaná odborníčka na umelú inteligenciu.

emomime tim

Majka je šéfkou celého tímu a zároveň nositeľom know-how…. a okrem toho aj dobrej nálady 😉

maria vircikova

Na projekte sa podieľa aj moja maličkosť a vediem biznis tím pozostávajúci z veľmi šikovných marketérov a obchodníkov.

tomas tiefenbach startup weekend

Momentálne máme rozpracované napríklad rozoznávanie emócií (Emomime už rozozná 4 emócie s 90% pravdepodobnosťou) a dokončujeme prototyp. Ten sa umiestni na TUKE a bude sa učiť interakcii s ľuďmi.

11174698_10204500296131350_3457597730663968808_o

Akonáhle bude systém fungovať, chceme upraviť avatara do vizuálne krajšej podoby a spustiť pilotný projekt v malej obchodnej sieti. Počas pilotného projektu nielen vyladíme chyby, ale aj vyhodnotíme návštevnú konverziu. Vďaka tomu budeme schopní potenciálnym zákazníkom prezentovať reálne finančné prínosy pre ich biznis.

3DRunwayDesignerMale

Čo hovoríte na tento startup, má podľa vás budúcnosť? Zaujíma ma váš názor, takže kľudne ho napíšte do komentára alebo mi ho pošlite emailom.

  1. Reply

    Zdravím Vás.
    Veľmi zaujímavá myšlienka vo všetkých smeroch. Držím Vám palce a teším sa, že je to slovenský startup. Dúfam, že prerazíte.
    Pracujem v oblasti vizuálnych efektov pre film a TV. Už dlhšiu dobu pracujem aj s technológiami od Primesense. S ich pôvodnými Carmine senzormi, ale aj s Kinectom od Microsoftu, ktorý využíva rovnaký princíp (ak sa rozprávame o Kinect 1 pôvodne uvedený pre xbox 360). Taktiež mám isté skúsenosti s kinect 2.

    Mám pár otázok, ak smiem.

    Využívate kinect 1?

    Ako sa chcete vysporiadať s veľkým množstvom ľudí, ktorí sa naraz premieľajú pred výkladom a to skoro vždy profilom k výkladu? Narážam na obmedzený počet osôb ktoré vie kinect súčasne sledovať, ak nechcete obísť dostupné SDK a vytvoriť si vlastné. Ak chcete použiť iba jeden senzor, budete mať dobrú reprezentáciu postavy iba v smere ktorým je senzor namierený.

    Akým spôsobom riešite problém s lesklými povrchmi v nákupných centrách, vo vzťahu k technológii kinectu (určenie podlahy, …)?

    Aké druhy projektorov chcete využívať, keď majú fungovať celú otváraciu dobu, každý deň keď je predajňa otvorená? (prehrievanie, cena lámp, cena projektoru …)

    Ako odpoveď samozrejme neočakávam Vaše know how. Rád počul “prístup”, ktorým riešite tieto okolnosti.

    PS:
    Môj web je provizórna stránka v procese tvorby, na free servery 🙂

    1. Reply

      Zdravím,

      keďže do technologickej stránky projektu sa rozumiem asi ako koza do piva, opýtal som sa nášho technického guru Marie Virčíkovej 🙂

      Jej odpoveď:
      Využívame Kinect for Windows 1 ale začíname aj s 2 a Unity 3D.
      Používame množstvo vecí z oficiálneho SDK, ale aj svoj softvér. Na tracking ľudí/tvári je to algoritmus TLD (Zdenek Kalal). Naším cieľom nie je súčasne sledovať úplne každého, kto prechádza okolo.

      Reprezentácia postavy z Kinectu nám stačí v smere, ktorým je senzor namierený – vtedy keď sa človek na avatara už pozerá a začína s ním komunikovať. Keď nedetekuje žiadnu tvár spredu, tak vykonáva správania, ktoré má predprogramované (chodí, “nudí sa..”).

      Neriešime klasické projektory, ale systém je webová aplikácia, ktorá beží v prehliadači, preto nepotrebujeme projektor, ale akýkoľvek monitor(napríklad fólia alebo obyčajná obrazovka).

      S lesklými povrchmi problém nemáme, avšak na podobné otázky budeme vedieť jednoznačne zodpovedať vtedy, keď bude systém nasadený dlhšie obdobáie v reálnych rôznych podmienkach.

      Ak by boli ešte nejake otázky, kľudne sa pýtajte 😉

      Tomáš

  2. Reply

    Tomáš, držím palce – ako Ťa poznám, tak toto bude úspešný biznis 😉

  3. Reply

    Tomáš držím palce.

  4. Reply

    Zaujímavé čítanie…

Leave a Comment to Tomáš Tiefenbach Cancel Comment

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Napíšte mi správu

Ako vám môžem pomôcť?