Hovorí sa, že najlepšie sa človek učí na svojich chybách. Je to pravda, ja si na svoje kardinálne prešľapy pamätám aj po desiatich rokoch a snažím sa všemožne vyhnúť tomu, aby som ich opakoval.

Ako sa však človek vyhne podnikateľským prešľapom, ktoré ešte nemal možnosť zažiť na vlastnej koži?

podnikatelske rady

Podnikateľ, ktorý sa nechce učiť iba na vlastných chybách, nemá veľa iných možností, než sa učiť od iných, skúsenejších podnikateľov. Neexistuje totiž nič ako univerzálny návod od A do Z na to, ako vybudovať úspešnú firmu.

Voľakedy platilo, že najúspešnejšie podniky zamestnávajú desiatky tisíc ľudí, aby dokázali obslúžiť milióny zákazníkov.

V dnešnej dobe sociálnych sietí stačí na obslúženie 400 miliónov zákazníkov 13 zamestnancov (príkladom je Instagram).

Kedže neexistuje žiaden univerzálny podnikateľský návod, rád aspoň čítam príbehy tých najúspešnejších podnikateľov. Človek sa z nich nesmierne veľa dozvie a výrazným spôsobom mu aj otvoria oči.

V tejto sérii som sa zameral na knihy, ktoré ma najviac inšpirovali v podnikaní. Nechystám sa im tu robiť žiadnu recenziu, tých nájdete plný Internet. Jednoducho vám poviem, v čom ma tieto knihy inšpirovali a v čom môžu inšpirovať aj vás.

Tak poďme na to…

Rich dad poor dad

1.   Bohatý otec, chudobný otec (Robert Kiyosaki, 1997)

Knihy od Kiosakiho sú už taká povinná jazda každého začínajúceho podnikateľa (a mantra každého 18 ročného finančného poradcu a podobných multilevel expertov 🙂

K tejto knihe som sa prvýkrát dostal, keď som mal približne 15 rokov. Kniha mi okamžite po prečítaní zasadila do hlavy červíka, ktorý začal postupne nahlodávať moje predstavy o svete biznisu.

Dovtedy som si hovoril, že: „Fajn, strednú školu ešte dokončím, potom si nájdem nejaký dobre platený job v IT-čku, odrobím si svoje od 9-tej do 5- tej a nebudem mať takmer žiadne stresy..“

Po dočítaní sa moje myslenie otočilo takmer o 180 stupňov z polohy „poslušný zamestnanec“ na „Pááán podnikateľ“:

„Waw, keď budem na pravej strane kvadrantu medzi podnikateľmi, tak nebudem mať žiadneho šéfa, zamestnanci budú pracovať za mňa a ja budem sedieť za veľkým stolom a iba počítať peniaze!”

Až o pekných pár rokov neskôr som pochopil, že ak chce podnikateľ v silnej konkurencii uspieť, z veľkého officu na vrchnom podlaží firmu sotva uriadi. Podnikateľ musí byť neustále v kontakte so svojimi zamestnancami, zákazníkmi a investormi, aby poznal ich očakávania, obavy a návrhy.

Pre mňa ako podnikateľa to znamená, že musím neustále balancovať medzi záujmami nie len jednej strany (svojho šéfa), ale dokonca až troch strán – zákazníkov, zamestnancov a investorov.

A to ani nehovorím o záujmoch dodávateľov, štátu, bánk a podobne, ktorých záujmy sú zvyčajne mierne odlišné s mojimi.

Navyše, nepoznám veľa podnikateľov, ktorí vybudovali úspešnú firmu prácou od 9-tej do 5-tej.

V čase keď jeho zamestnanci už oddychujú doma s rodinami, podnikateľ ešte píše správu pre investorov.

Ráno keď sa zamestnanci iba začínajú zbierať v kancelárii, podnikateľ tam už minimálne hodinu sedí a plánuje stratégiu na mesiace dopredu.

Možno keby som o tomto všetkom vedel, nikdy by som sa na podnikanie nedal.

Faktom je, že táto kniha od Kiosakiho podnikanie veľmi romantizuje, takže aj vďaka nej som mal v hlave veľmi naivná predstavu o podnikaní.

Navyše, Kiosakiho rady, najmä tie z investičnej oblasti, berte s rezervou. Toto nie je žiadna investičná biblia. Aj keď Kiosakiho považujem za ostrieľaného podnikateľa, niektoré investičné situácie v knihe zámerne zjednodušuje, aby ich pochopil aj laik.

Na druhú stranu, táto kniha sa ani nehrá na nejaké náučné čítanie. Zmyslom knihy je ľudí inšpirovať a motivovať tým, že ukazuje rozdiel medzi rozmýšľaním bohatých a chudobných ľudí.

Motivačný účel táto kniha splnila znamenite, takže určite ju odporúčam každému kto cíti, že ho zamestnanie celkom nenapĺňa.

Steve_Jobs_by_Walter_Isaacson

2. Steve Jobs (Walter Isaacson, 2011)

Steve Jobs bol skutočný guru produktového manažmentu. Mimo iného, bol jeden z najúspešnejších podnikateľov všetkých čias.

Nebolo by férové hodnotiť úspech človeka iba podľa toho, koľko zarobil alebo aký vybudoval majetok.

Som však presvedčený, že úspech produktu je možné porovnať podľa toho, aké tržby vygeneroval.

Na úspech produktu totiž existuje veľmi jednoduchá rovnica:

Veľkosť problému * počet ľudí, ktorým produkt vyriešil ich problém = tržby produktu

Ak sa nad tým takto zamyslíme, produkt ktorý za minulý rok zarobil $154 miliárd dolárov, môžeme právom hodnotiť ako extrémne úspešný.

$154 miliárd je viac ako HDP celého Slovenska.

Dokonca, ak by bol iPhone ako samostatný štát, zaradil by sa medzi 57 najbohatších štátov na svete!

Teraz ale naspäť ku knihe. Až po prečítaní jeho životopisu som si naplno uvedomil, čo všetko to obnáša vybudovať produktovú spoločnosť orientovanú na potreby zákazníka.

Na potreby zákazníka, o ktorých ani sám zákazník netuší.

Žial, väčšina korporácií v dnešnej dobe najprv vytvorí nejaký produkt a potom zisťujú komu a ako ho predať.

Ako keby v dnešnom svete platilo, že stačí si najať TOP marketérov, ktorí produktu vymyslia zázračné pozlátko, vďaka ktorému predajú aj h***o v drahej krabici.

Steve a jeho tím na to išiel z iného konca. Najprv sa snažili vytvoriť produkt z ktorého boli sami absolútne nadšení a chceli by ho vlastniť a používať.

Príkladom tákeho produktu bol napríklad iPod. Walter Isaascon v životopise opisuje nadšenie celého vývojového tímu z maličkého zariadenia, ktoré „by im umožnilo mať tisíc pesničiek vo vačku“.

Chápete? Žiadne marketingové prieskumy. Žiadne rozsiahle ankety. Pre Steva bol hlavný rozhodovací faktor, či by bol sám z výsledného produktu nadšený.

IPod_Family_2

Ak sa nad tým zamyslíme, dáva to aj logiku…

Aký by bol povedzme výsledok prieskumu, v čase keď sa najviac darilo predajom Nokii 1600, keby sa ľudí pýtali: „chceli by ste mobil bez tlačítok?“

Iste, ľudia by si ťukali na hlavu a mali vás za bláznov. Veď predsa, načo by mi bol mobil bez tlačítok?

Faktom je, že aj Steva mali veľakrát za blázna a jeho nápadom zo začiatku málokto veril. Kniha perfektným spôsobom opisuje situácie, ako napríklad mladý Steve presviedčal investorov, aby zainvestovali do jeho novovzniknutej firmy Apple.

Na tom by nebolo nič zvláštne, keby v tej dobe nechodil po ulici bosí, neobliekal sa ako budhistický mních a neodmietal zo zásady používanie deodorantu.

Práve podobné situácie najlepšie vystihujú, aký Steve bol a ako sa vplyvom udalostí a externých faktorov počas života menil a dozrieval.

Stevovi sa napríklad veľmi vryla do pamäti scéna z detsva, keď bol s otcom na farme vo Wisconsine. Videl tam pôrod malého teliatka, ktoré sa po pár minutách od pôrodu dokázalo samé postaviť.

Ako neskôr Steve poznamenal: „to nebolo niečo, čo by sa teliatko muselo učiť – tá chôdza v nom bola už predprogramovaná.“

Táto situácia zapôsobila na Steva natoľko, že neskôr v biznise sa aj on snažil vytvárať produkty, ktoré boli okamžite po rozbalení používateľné.

Porovnajte si napríklad klasické PC s iMac od Apple. Po rozbalení PC väčšina ľudí musí zavolať IT-čkára, aby mu pozapájal káble a nainštaloval Windows. Čo myslíte, prečo si toľko ľudí obľúbilo práve iMac?

Ďalší skvelý príklad je aj iPhone, ktorý môžete okamžite po vybalení z krabice používať. Celý proces úvodného nastavenia je natoľko inštiktívny, že ho zvládne aj malé dieťa.

Nie je pochýb, že na Steva mal silný vplyv aj jeho nevlastný otec, ktorý bol okrem iného domáci kutil. Otec ho svojou prácou inšpiroval k tomu, aby neskôr tvoril produkty, ktoré sú dokonalé nielen na miestach ktoré všetci vidia, ale aj na miestach, ktoré sú bežným používateľom skryté.

Raz sa inžinier Apple pýtal Steva, prečo mu tak veľmi záleží na tom, aby skrinka Macintosh vyzerala aj z vnútornej časti dobre, keď „jediné na čom skutočne záleží je predsa, či Macintosh funguje alebo nie.“

Steve mal okamžite po ruke argument, ktorý prevzal od svojho otca:

„Keď dobrý stolár vyrába skriňu, nikdy na jej zadnú časť nepoužije mizerné drevo, aj keď vie, že táto strana bude pri stena a nikdy nikto ju neuvidí. Ty vieš, že tam je, a preto použiješ aj na zadnú stranu krásne drevo. Aby si mohol dobre spávať, estetika a kvalita musí byť počas celej výroby.“

Celá kniha je pretkaná podobnými poučnými príbehmi, ktoré sú pre zainteresovaného človeka niečo ako „svätý grál produktového manažmentu.“

Vďaka tomuto životopisu môžete nahliadnuť do mysle človeka, ktorému nezáležalo veľmi na peniazoch a aj napriek tomu vybudoval jednu z najhodnotnejších spoločností na svete.

Už iba z toho dôvodu by som ju odporučil každému podnikateľovi, ktorý sa chce inšpirovať v tom, ako tvoriť úspešné produkty.

like a virgin

3. Robte to ako Virgin (Richard Branson, 2013)

Sir Richard Branson patrí medzi 10 najbohatších Britov a iba vymenovať zoznam jeho podnikateľských úspechov by zabralo niekoľko strán.

Stavím sa, že o jeho aearolinke Virgin ste už určite počuli. Možno ste sa už aj preleteli s ich charakteristicko červeno-bielymi lietadlami s milou a ústretovou posádkou.

Vedeli ste však, že jeho konglomerát Virgin Group zastrešuje aj ďalších vyše 400 spoločností, ktoré zamestnávajúcich vyše 50.000 ľudí? Navyše, portfólio jeho spoločností je extrémne rozmanité – od telekomunikačných operátorov, cez banky, hudobno-nahrávacie spoločnosti až po sieť fitness centier.

Richardovou stratégiou je vnášať nový vietor do tradične skostnatelých oblastí. Príkladom skostnatelej oblasti do ktorej v roku 1997 úspešne vstúpil sú britské železnice. Behom pár rokov sa mu podarilo vybudovať jedného z najväčších železničných dopravcov v UK.

Je možné, že jeho neortodoxným prístupom v doprave sa inšpiroval aj Radim Jančura s jeho žltými vlakmi, ktoré o dlhé roky neskôr rozvírili stojate mútne vody slovenských železníc. Faktom však je, že z Virgin Trains sa stala veľmi úspešná spoločnosť, ktorá zamestnáva viac ako 3000 zamestnancov a ročne prepraví viac ako 22 miliónov ľudí.

Ako sa však Richardovi podarilo vybudovať tak obrovský konglomerát firiem z tak rôznorodých oblastí? Má snáď tento podnikateľ zázračný talent, vzdelanie alebo šťastie, ktoré mu umožnuje premeniť na zlato každú firmu, ktorej sa dotkne?

O šťastí by sme mohli hovoriť, keby sa mu to podarilo raz, dvakrát alebo dokonca trikrát. Ako je však možné vysvetliť šťastie vo vyše 400 prípadoch?

Dokonca, nemôžeme ani tvrdiť, že by bol neomylný a všetky podnikateľské projekty mu vyšli – sám ako jeden zo svojich najväčších podnikateľských omylov označuje MP3 prehrávač, ktorým sa snažil konkurovať iPodu.

Vzdelanie môžme v jeho prípade rovnako vylúčiť – Sir Richard Branson odišiel zo školy ako 16-násť ročný. Nehovoriac o jeho dislexii, ktorá mu bránila koncentrovať sa na učenie…

Správnou odpoveďou, ako dosiahol úspech, je jeho organizačný talent v kombinácii s úžasnou húževnatosťou. Mimo toho, Richard má skvelý nos na správnych biznis “partnerov”.

Vzhľadom na štruktúru jeho podnikateľského portfólia je zrejmé, že Richard nemôže byť expertom na každú jednu oblast v ktorej podniká. Čo však nepopierateľne dokáže, je nájsť schopných lídrov, ktorí majú zároveň aj expertízu na danú oblasť a zveriť im vedenie firmy.

Navyše, keď sa pozrieme na portfólio jeho firiem zistíme, že aj napriek jeho rôznorodosti majú všetky spoločnosti v jeho konzorciu jeden spoločný menovateľ – vysokú úroveň zákazníckych služieb, ktorá doslova valcuje jeho konkurentov.

Dôkazom, ktorý najviac bije do očí je práve jeho vlaková spoločnosť – keď Richad rozbiehal túto spoločnosť, boli vlaky InterCity West Coast (Virgin Rail Group prevádzkuje ich frančízu) rovnaké, ako u všetkých konkurentov. Nové vlaky totiž neležia u dodávateľov na sklade, takže museli na ne roky čakať.

virgin train

Čo však Richard dokázal zmeniť takmer okamžite, je kvalita poskytovaných služieb a prístup zamestnancov k zákazníkom.

Ako sa mu to podarilo?

Zaužívanou predstavou vo firmách je, že na prvom mieste sú záujmy akcionárov, potom zákazníkov a v poslednom rade aj zamestnancov.

Richard Brandson túto pyramídu obrátil hore nohami – na prvom mieste sú u neho vo firmách zamestnanci, potom zákazníci a až na poslednom mieste akcionári.

Musím uznať, že jeho vysvetlenie má hlavu a pätu:

„Zdravý rozum predsa káže, že ak máte spokojných a dobre motivovaných zamestnancov, je vyššia pravdepodobnosť, že budú spokojní aj vaši zákazníci – a to znamená, že je väčšia šanca, že sa budú vaše produkty dobre predávať a prinášať vám zisk, čo je výsledok ktorý zaujíma vašich akcionárov “

Napríklad, prvú vec ktorú zvykne vo svojich firmách okamžite po prevzatí meniť, je proces zákazníckej podpory. Doslovne povedané, zahodí všetky manuály a nechá svojim zamestnancom volnú ruku na riešenie situácií.

Richard totiž pochopil, že to čo platí vo výrobe, nemusí nevyhnutne platiť aj v sektore služieb – že technologický postup je síce dôležitý, ale postup ako rozveseliť zákazníkov sa nedá popísať do žiadnych manuálov alebo call scriptov.

Zamestnancom preto iba zadefinuje rámcové pravidlá na riešenie situácií, ukáže im niekoľko príkladov úspešného riešenia a dá im dostatočné kompetencie,  aby mohli sami prísť s najlepším riešením.

Pochopiteľne, okrem vyššej zodpovednosti dáva Richard zamestnancom aj adekvátne kompetencie, aby boli schopní tieto problémy aj riešiť.

Celkovo sa Richardov prístup k podnikaniu vyznačuje silnou mierou delegovania kompetencií, inovátorstva a pozitívneho prístupu k životu a ľuďom.

Jeho kniha je zmesou úžasných podnikateľských príbehov z prvej ruky. Na príkladoch mnohých jeho firiem ponúka viac ako konkrétne inšpirácie pre podnikateľov (nielen) z oblasti služieb a retail.

Pre mňa osobne bola táto kniha silný podnet k tomu, aby som viac kompetencií delegoval na svojich zamestnancov a dôveroval ich úsudku pri riešení situácii, nakoľko oni sú k zákazníkovi najbližšie a najlepšie poznajú jeho problémy.

Zhrnutie

Ak to zhrniem, tieto 3 knihy jednoducho nesmú chýbať vo vašej “podnikateľskej knižnici”. Poskytujú neoceniteľnú inšpiráciu a rady od ľudí, ktorí to dotiahli až na samotný vrch podnikateľského Olympu.

Máte aj vy nejaké tipy na zaujímavú literatúru pre podnikateľov? Budem veľmi rád, ak sa s nimi podelíte aj s ostatnými v komentároch pod týmto článkom.

  1. Reply

    Skvelý článok 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Napíšte mi správu

Ako vám môžem pomôcť?