Málo známy fakt je, že počasie má na návštevnosť McDonalds oveľa silnejší vplyv ako finančná kríza. To že ľudia musia jesť či je kríza, alebo nie asi nikoho neprekvapí. Zaujímavejšie ale je, ako napríklad počasie ovplyvňuje tržby tohto fast food giganta.

Čo zvyknete robiť, keď je vonku pekné počasie a netrávite zrovna svoj čas v práci? Možno sa potešíte, že konečne môžete vyraziť von do prírody, na kúpalisko, prípadne sa pôjdete bicyklovať na hrádzu. Kde je ale na hrádzi McDonalds? Správne – nikde!

394288010_8957496776_b

Naopak, čo robí väčšina ľudí, keď je cez víkend škaredé počasie a nechce sa im doma celý deň sledovať televízor? S najväčšou pravdepodobnosťou sa vyberú do nákupného centra, pobehajú po obchodoch a podvečer skončia v kine.

A čo spravíte, keď v rámci nákupného maratónu vyhladnete? Osobne, nepoznám nikoho, kto by si do nákupného centra nosil vlastnú desiatu v sáčku – väčšina ľudí zbehne do food courtu  a naje sa tam. Samozrejme, McDonalds nechýba takmer v žiadnom nákupnom centre takže časť hladošov skončí práve u nich.

Preto má McDonalds silnejšie tržby keď prší, ako keď svieti vonku slnko a je 30C. Samozrejme, výška tržieb nezáleží iba od počasia ale aj od ďalších desiatok faktorov – ročná doba, deň v týždni, denná doba, lokalita prevádzky…. niektoré faktory vplývajú na tržby viac, niektoré menej, niektoré sa dokonca ovplyvňujú navzájom.

Všetky tieto faktory ale vplývajú na nákupné správanie zákazníkov a rozhodujú o tom, koľko v daný deň a hodinu zarobíte. Dobrá správa je, že nákupné zvyklosti zákazníkov sa dajú ovplyvňovať. Dobrá správa to je najmä preto, že ak viete ako nato, môžete zarobiť viac.

CTA_button2

Ešte lepšia správa je, že vás to nemusí stáť ani o EURo navyše – nemusíte viac investovať do marketingu, dokonca nemusíte ani najímať viac brigádnikov, aby ste pokryli zvýšený dopyt! Ukážem vám, ako využiť zdroje, ktoré už máte a pritom zarobiť viac.

Našim cieľom teraz nebude zvýšiť počet objednávok, ale dosiahnuť ich rovnomernejšie rozdelenie počas dňa, mesiaca a roka. Inými slovami, našou úlohou bude vybalansovať proces objednávok, aby sme dosiahli vyššiu ziskovosť. Možno sa teraz čudujete, ako je možné dosiahnuť vyšší zisk ak nenarastie počet objednávok

3952752595_d5c97c91f9_z

Prestavte si, že máte kadernícky salón a za deň k vám príde 30 potenciálnych  zákazníkov. Ráno je väčšina ľudí v práci a vy ľudovo povedané, “nemáte do čoho pichnúť”. Žial, máte 2 kaderníčky zamestnané na HPP a tie musíte platiť fixnou mzdou bez ohľadu nato, či pracujú alebo nie.

Zákazníci a ich nákupné správanie

Poďme si teraz zanalyzovať nákupné správanie 2 hlavných typov zákazníkov:

Chlapi: preferujú po práci pozerať futbal ako sedieť v kaderníctve. Ja osobne najradšej “vybavím” kaderníka cez obedovú prestávku, aby som to mal z krku. Mám krátke vlasy takže sa chodím strihať každý týždeň. Na druhú stranu, nikdy neviem, kedy sa mi to práve bude hodiť takže sa neobjedávam.

Čo nenávidím je dlhé čakanie v rade takže keď vidím, že sú predo mnou viac ako 2 zákazníci, otočím sa hneď vo dverách a poviem si, že to vybavím zajtra. Alebo idem ku konkurencii ak je neďaleko.

Teraz si predstave, že sa vám do salóna o 12-tej nahrnie naraz 10 pánov a všetci chcú ostrihať. Musí to byť ale hneď, lebo za 20 minút majú všetci nejakú strašne dôležitú schôdzku.

Strihanie pánov netrvá dlho, ale vy máte ale iba 2 kaderníčky, takže ich viac ako dvoch naraz neostriháte. Dvoch pánov začnete strihať, dvaja si sadnú a zvyšných 6 sa otočí na päte a idú skúsiť šťastie ku konkurencii.

Páni sú síce veľmi špecifická sorta zákazníkov, ale na druhú stranu aj najziskovejšia:

Pánsky účes stojí 15 EUR a trvá 10 minút = 90 EUR/hod

Dámsky účes síce stojí 50 EUR ale trvá 40 minút = 75 EUR/hod

Ženy: berú kaderníctvo ako spoločenskú udalosť – nevadí im že melír trvá 2 hodiny, aspoň môžu s kaderníčkou poohovárať šéfa, kolegyne v práci, chlapov… jednoducho si prišli aj pokecať.

Ženy sa síce v 99.99% prípadoch objednávajú (čo je výborné pre kapacitný manažment), na druhú stranu spraviť im účes niekedy trvá aj 2 hodiny.

Ak máte naraz 2 zákazníčky tak najbližšiu hodinu až dve nemôžete obslúžiť nikoho iného. Teraz si prestavte, že za tieto 2 hodiny ste mohli ostrihať 8-10 pánov a zisky by boli ďaleko vyššie. To zamrzí!

Keďže túto ziskovú skupinu pánov nechcete stratiť, poobedie si na pomoc prizvete študentky – brigádničky. Zákazníkov síce obslúžite všetkých, na druhú stranu vám ale brigádničky ukroja zo zisku, lebo ich musíte zaplatiť.

Obchodná bilancia: z 30 objednávok ste vybavili 24 + extra náklady lebo musíte platiť brigádničky

balancovanie procesu objednavok

Recept na vyššie zisky existuje

Teraz sa pozrime nato, ako by to vyzeralo v ideálnom prípade, ak by bol proces objednávok stabilizovaný. To by znamenalo, že v každú dennú dobu máte presne toľko zákazníkov, koľko zvládnete obslúžiť.

Obchodná bilancia: z 30 objednávok ste vybavili 30 a nemáte žiadne náklady navyše

Super! Čo poviete? Otázkou ostáva, ako sa k tomuto ideálnemu stavu čo možno najviac priblížiť.

Metodika na zlepšovanie procesov Six Sigma má na to jeden skvelý postup – zlepšovací cyklus DMAIC. Nebudem vás zaťažovať zbytočnou teóriou a v ďalšom článku Ako sme zvýšili tržby na predajniach o 67% vám rovno ukážem, ako som vďaka zlepšovaniu biznis procesov dosiahol vyššie zisky a ako ich môžete dosiahnuť aj vy.

Aký je na to váš názor? Aké faktory ovplyvňujú tržby vášho biznisu?

Napíšte mi dolu do komentárov, čo si o tom myslíte. Ak sa vám tento blog páčil a v niečom vám pomohol, spravte pre mňa jednu láskavosť – zdieľajte ho aj so svojimi priateľmi, možno aj pre nich bude užitočný.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Napíšte mi správu

Ako vám môžem pomôcť?