V článku Tornadum: startup úplne do naha! som už objasnil, ako tento startup vznikol a aké s ním mám plány do budúcna. Poďme sa teraz pustiť do prípravy podnikateľského zámeru!

Ak by som mal TORNADUM  opísať jedinou vetou, tak by som povedal, že “je to aplikácia pre servisné spoločnosti na zrýchlenie procesu opráv, odlíšenie sa od konkurencie a na úsporu prevádzkových nákladov.”

Takto by mohol vyzerať začiatok podnikateľského zámeru pre Tornadum:

vizia

Aké problémy majú servisné centrá?

  Problém Riešenie
1. Rýchlosť opravy je jedným z kľúčových faktorov odlíšenia sa. Dostupné aplikácie na trhu sú zamerané na podporu procesov, nie na ich zrýchľovanie. Aplikácia podporujúca metodiku zlepšovania procesov SixSigma. Zabezpečuje zber dát, uľahčuje ich analýzu, hľadá “bottle-neck” a odporúča zlepšenia.
2. Zákazník sa musí neustále dopytovať, v akom stave je jeho objednávka. Systém na seba preberá komunikáciu so zákazníkom po prevzatí zariadenia do servisu.
3. Vysoká cena náhradných dielov a ich cenová fluktuácia neumožňuje držanie veľkých skladových zásob. Často sa preto stane, že náhradný diel sa minie, čím sa výrazne predĺži čas opravy. Systém stráži stav hladinových zásob a automaticky objednáva chýbajúce diely od najlacnejšieho overeného dodávateľa.
4. Časovo náročná inventarizácia stoviek až tisícok náhradných dielov na sklade. Inventarizačný systém, ktorý skráti čas inventarizácie z hodín na minúty.
5. Zabezpečiť, aby zákazník prišiel aj nabudúce, prípadne odporučil firmu aj svojim kamarátom. Aplikácia má zabudovaný vernostný a affiliate systém, ktorý výrazne pomáha zvýšiť obraty servisnej firmy.

Sú zákazníci ochotní platiť za riešenie?

Každý z hore-uvedených problémov (strata produktivity technikov, straty pri obstarávaní, ušlý zisk z nerealizovaných zákaziek, krádeže v sklade, platby call-centru…) stojí servisné centrum mesačne stovky až tisícky eur.

Modelový príklad: náklady na call-handling 1 zákazky predstavovali €2.30. To bola cena za priemerných 1.8 callov relatívne lacného in-bound call-centra na Ukrajine. Vďaka automatizovanému systému komunikácie so zákazníkom sme znížili počet volaní o 80% čím sme ušetrili stovky EUR každý mesiac.

device

Za všetko hovorí fakt, že do riešenia týchto problémov v servisnom centre TORNAD sme boli ochotní investovať tisícky EUR do vývoja tejto aplikácie. Navyše, po čase nás dvaja naši partneri oslovili s tým, že by od nás kúpili licenciu a aplikáciu používali na svoje účely.

Ak to zhrniem, tak ÁNO, zákazníci z radov servisných centier sú ochotní za riešenie týchto problému platiť nemalé sumy. Prečo? Lebo investícia do tejto aplikácie sa im niekoľko-násobne vráti vo forme úspor nákladov, prípadne navýšenia tržieb.

TORNAD oprava zariadeni

Ak to mám odhadnúť, mesačný prínos aplikácie vyjadrený v peniazoch (úspora nákladov/zvýšenie tržieb) na jednu pobočku s dvoma technikmi vychádza cca. 400-600€.

Keďže rozsah úspor závisí v prvom rade od veľkosti servisného centra (tzv. počtu technikov a denného objemu zákaziek), postavil som cenník na týchto premenných. TORNADUM sa bude servisným centrám ponúkať formou “softvér ako služba” (tzv. SaaS model) a firmy si budú prenajímať licenciu na 1 používateľa:

Aký veľký je trh?

Cieľovým zákazníkom TORNADUM sú servisné centrá na opravu smartphonov alebo laptopov s 1-30 zamestnancami. Iba v samotnej SR sa počet takýchto servisných centier počíta na stovky.

Tento startup však má jednoznačne globálny potenciál a celosvetovo sa počet potenciálnych zákazníkov počíta na stovky tisíc.

potencial

potencial

Aká je konkurencia?

Jedným slovom silná 🙂 Našou výhodou však je, že na vyriešenie základných problémov servisných spoločností je potrebných minimálne 5-6 konkurenčných aplikácií, ktoré spolu nekomunikujú. Aplikácie tak tvoria samostatné ostrovčeky, ktorých kumulatívny prínos je minimálne otázny:

Jediným priamym konkurentom, ktorý pozná potreby servisných centier a ponúka reálne riešenia je RepairShopr. Úplne otvorene poviem, že keby táto aplikácia existovala v čase keď som otváral naše servisné centrá na Ukrajine, kašlem na vývoj vlastnej aplikácie a zaplatím si licenciu RepairShopr.

Na druhú stranu, RepairShopr iba podporuje core biznis procesy servisných centier. To znamená, že táto aplikácia podporuje celý životný cyklus Ticketov – od vytvorenia novej zákazky, cez diagnostiku, opravu, napárovanie náhradného dielu zo skladu až po jej fakturáciu.

RepairShopr však nerieši zlepšovanie core biznis procesov ako napríklad “zrýchliť opravu zariadenia z 9 hodín na 4 hodiny.” Zlepšovanie procesov je doménou a konkurenčnou výhodou aplikácie TORNADUM. Prečo je to tak silná konkurenčná výhoda? Lebo iba vďaka zlepšovaniu procesov môže náš zákazník dosiahnuť úspory, ktoré som spomínal vyššie.

Som presvedčený, že v boji o zákazníka bude rozhodovať práve výška úspor a zvýšenie tržieb. V tomto ohľade ťahá TORNADUM za silnejší koniec.

SWOT analýza

Poznáme naše silné a slabé stránky a pracujeme s nimi:

 swot2

Časový harmonogram

Aktuálne máme hotový funkčný prototyp aplikácie, ktorý sme vyše 1.5 roka používali v servisnom centre TORNAD. Je potrebné ešte zautomatizovať vytváranie nových spoločností v systéme, prepracovať vizualizáciu v dashboarde (doteraz sme to riešili exportom dát do EXCEL a tam sme vytvorili grafy) a vytvoriť API pre integráciu na najčastejšie používané podnikové aplikácie.

projektovy plan

Odhadujem, že dvaja coderi na full-time+ 1 dizajner na part-time by zvládli aplikáciu dokončiť do 3 mesiacov. Následne by sa do hry vložili externí marketéri a ich cieľlom by bolo s €1000 získať minimálne 50 používateľov do skúšobnej prevádzky.

Títo používatelia by na oplátku získali free licenciu bez akýchkoľvek obmedzení. Táto verzia bude dostupná bezplatne aj po skúšobnej prevádzke, avšak iba pre 1 používateľa.

Po vyladení bugov by sme spustili aktívnu predajnú kampaň a naši obchodníci by aplikáciu predávali “na priamo” servisným spoločnostiam. Úlohou predajného tímu bude tiež neplatiacich používateľov presvedčiť na prechod na našu platenú verziu.

ROI očakávame v období medzi Q1 a Q2/2015. Na vykrytie nákladov do ROI preto potrebujeme získať investíciu €100.000.

cash flow

Zhrnutie

Máme v rukách takmer hotový produkt a na trhu desiatky tisíc zákazníkov, ktorí čakajú na podobné riešenie. Čo nám aktuálne chýba sú financie na dokončenie produktu a dvaja skúsení Yii developeri + jeden dizajnér. Ak máte záujem podieľať sa na tomto zaujímavom projekte, budem rád ak mi napíšete TU.

V každom prípade, by ma  zaujímalo, čo si o tom myslíte, prípadne by som rád počul aj vašu objektívnu kritiku na tento podnikateľský zámer. Svoje názory môžete písať do komentárov takže len smelo do toho! 😉

  1. Reply

    Dobrý deň pán Tiefenbach,
    Chcem sa Vás opýtať na Vaše skúsenosti s jednaním s investormi na Slovensku. Vidím že Váš biznis plán obsahuje SWOT analýzu no margo toho už nič nespomínate. Nevyžadujú investori aj TOWS?
    Prípadné doplnenie o túto analýzu by Vám mohlo uľahčiť budúce financovanie.
    Podľa mojich skúseností v zahraničí je to nevyhnutnosť pre úspech.

    1. Reply

      Zdravím,
      Úprimne povedané, vyslovene túto analýzu si nikto nepýtal. Momentálne sa snažím popracovať na týchto prvých “výčitkách” zo strany potenciálnych investorov a ošetriť nasledovné nedostatky mojej stratégie:
      a) nedokončený produkt
      b) nákladovo náročný sales proces
      c) príliš optimistický vynosový potenciál
      V každom prípade, ďakujem za veľmi cenný tip.
      TT

Leave a Comment to Adrián Raček Cancel Comment

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Napíšte mi správu

Ako vám môžem pomôcť?