Nedávno som robil prieskum trhu Help Desk systémov a natrafil som na produkt Groove. Čo ma na ich stránke zaujalo najviac (okrem samotného produktu) je ich blog.

Čím je tento blog výnimočný? Transparentnosťou!

Zakladatelia Groove v ňom totiž popisujú celú svoju cestu z $0 na $500k/mesačne v tržbách. Prestavte si to – vrátane všetkých svojich prúserov, omylov a prešľapov!

Momentálne sú na mesačných tržbách $121.000 a toto číslo im neustále rastie. Osobne som presvedčený, že aj vďaka ich transparentnosti sú schopní tak rýchlo naberať nových zákazníkov a investičný kapitál.

groove

Prečo je transparentnosť skvelý marketingový nástroj?

1. Mám vyššiu dôveru voči firme, ktorá problémy neututláva, ale otvorene o nich hovorí a zároveň je vidieť, že ich aktívne rieši.

2. Viac hláv viac kapusty. Ak sa s problémom zdôveríte veľkému množstvu ľudí, ľahšie nájdete niekoho, kto vám ho pomôže vyriešiť.

3. Vidím, že firma kontinuálne rastie a nemám preto zbytočné obavy, že by za mesiac-dva zbankrotovala a ja by som prišiel o svoje dáta.

Navyše, táto forma marketingu je zadarmo a každý, kto má odvahu, ju môže využiť!

Konkurencia nespí

Vždy je tu riziko, že ak firma nechá ľudovo povedané “nahliadnuť do svojej kuchyne”, okrem zákazníkov do nej radi nakuknú aj konkurenti.

Nalejme si ale čistého vína – nesnažila by sa to konkurencia aj bez toho?

Ako raz povedal Jimi Hendrix:

Napodobňujú ma tak perfektne, že som počul ako ľudia kopírujú aj moje chyby.

Osobne by som mal väčšie obavy, kebyže sa nás konkurencie v ničom nesnaží napodobniť. Znamenalo by to, že sme málo inovatívni a naše nápady nestoja ani len za skopírovanie…

Čo vám reálne hrozí?

Môže však konkurencia konkurencia nejakým spôsobom vyťažiť z faktu, že zverejníte svoje tržby?

Predstavte si, že robíte mesačné tržby €100-tisíc, zatiaľ čo konkurencia iba €20-tisíc. Čo by konkurencia získala tým, že tento údaj zverejníte? 

Ak by konkurenti vedeli, ako svoje tržby zdvihnúť na úroveň €100-tisíc mesačne, už by to boli dávno urobili. Lenže, sami viete, aké náročné je 5-násobne zvýšiť tržby…

Keď som napríklad rozbiehal TORNAD na Ukrajine, nebál som sa dať garancie času na štandardné opravy – zariadenie opravíme do 4 hodín.

Inými slovami, zdieľal som našu internú informáciu, ako rýchlo dokážeme opraviť zariadenie.

Za celý 1 rok (!) nás jediný konkurent nedokázal tromfnúť v rýchlosti opravy, čo bola naša najsilnejšia konkurenčná výhoda.

Najbližšie sa k nám priblížila firma, ktorá tie opravy začala sľubovať do 6 hodín (samozrejme bez garancie). Viem to, lebo túto firmu som dlhodobo sledoval a keď sme začínali, tak robili opravy do 48 hodín.

Navyše, v tom čase sme už začali pripravovať nový SixSigma projekt s cieľom zrýchlenia opravy iba na 3 hodiny….

Ako môžete vidieť, niektoré výsledky je ťažké dosiahnuť. Chcem tým povedať toľko, že samotné zdieľanie čísel vás o konkurenčnú výhodu nepripraví.

Ako byť ešte transparentnejší

Niektoré firmy idú dokonca ešte ďalej – so svojimi zákazníkmi zdieľajú nielen údaje o svojich tržbách, ale aj o svojich nákladoch.

Skvelým príkladom je firma Buffer, ktorá na svojej korporátnej stránke zdieľa high-level nákladovú štruktúru.

buffer

Nielen to – Buffer je zatiaľ jediná firma u ktorej som videl, že zverejnila platy všetkých zamestnancovNeuveriteľné, že? Úplne verejne povedali, kto u nich koľko zarába!

buffer salaries

Ako prvé ma prekvapilo, že zisk Buffer-u tvorí iba 4.6% tržieb. Čakal som že v podobnom type biznisu to bude ďaleko viac. Takáto informácia úplne berie vodu na mlyn prípadným neprajníkom, ktorý tvrdia že firma na svojich produktoch nechutne zarába.

Úprimne, ak produkt vyrieši môj problém, je úplne jedno že firma na ňom zarába. Dokonca som rád, že na ňom zarába lebo viem, že kým sa má dobre firma, budem sa mať dobre aj ja. Viem si ale prestaviť, že niektorým ľuďom sú obrovské zisky korporácií vyslovene proti srsti a ich produkty preto bojkotujú.

Druhá vec ktorá ma doslova šokovala, bola distribúcia platov – keď sa pozriete na tabuľku, môžete vidieť že CEO zarába iba o 30% viac ako napríklad Senior inžinier. V amerických ale aj európskych firmách je totiž úplne bežné, že riadiaci pracovníci zarábajú aj 5-násobok toho, čo jeho podriadení.

Otvorene poviem, že transparentnosť Buffer-u ma výrazne motivovala k tomu, aby som si ich produkt zakúpil. Vidím totiž, že nákupom produktu neprispievam nejakému CEO na jeho 6-ty prázdninový dom, ale že firma silno investuje do kvalitných ľudí, ktorých treba aj poriadne zaplatiť. Vďaka tomu, že investuje do kvalitných ľudí, ja si môžem užívať kvalitný produkt.

K čomu ma to motivovalo

Transparentný prístup Buffer a Groove na mňa zapôsobil natoľko, že svoj najbližší startup rozbehnem celkom transparentne. Budem zdieľať naše tržby, nákladovú štruktúru, zisky, dokonca aj platy.

Navyše, budem blogovať o tom, aký problém momentálne vo startupe riešime, prípadne aj ako sa nám ho podarilo vyriešiť. Budem veľmi rád, ak sa do tohto procesu budete aktívne zapájať a vyjadríte aj svoj názor… veď predsa viac hláv, viac kapusty 😉

Tento nový projekt predstavím už čoskoro a verím, že sa máte na čo tešiť!

Aký je na to váš názor? Myslíte si, že vyššia transparentnosť firme skôr pomáha alebo škodí?

Napíšte mi dolu do komentárov, čo si o tom myslíte. Ak sa vám tento blog páčil a v niečom vám pomohol, spravte pre mňa jednu láskavosť – zdieľajte ho aj so svojimi priateľmi, možno aj pre nich bude užitočný.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Napíšte mi správu

Ako vám môžem pomôcť?